Sok éve vártam ezt a pillanatot, itt nyer értelmet az elmúlt egy év munkája, és ezennel felfedem a magazin elindításának valódi okát. VÉGRE rentelhetek nyilvánosan a Met-gáláról! Én ehhez előkészítettem nasit és kakaót, szerintem gyorsan hozz te is valamit, itt leszünk egy ideig.
Nos. Az idei, 2024-es Met-gála május 6-án, a hagyományt követve május első hétfőjén került megrendezésre New Yorkban, kellemesen meleg tavaszban. Amíg te próbáltad összekaparni magad a május elsejét pótló hétvégézés után, valahol a tengeren túl, egy távoli univerzumban fontos és szép emberek vonultak fel megmutatni, hogy milyen fontosak és szépek, magukon viselve egy múzeumnyi pompát s gőgöt. Mint mindig, az apropó a Metropolitan Museum Costume Institute-ja legújabb kollekciója volt, ezúttal a “Sleeping Beauties: Reawakening Fashion.”(“Csipkerózsikák: Újraébredő divat”-ugye te sem akartad, hogy lefordítsam), illetve legitimizált okot kölcsönözve ennek az egyébként túlzóan sok magamutogatásnak, ürügye ennek a Costume Institute adománygyűjtése is. Előljáróként még egy annyit, hogy a dresscode a “The Garden of Time”, amit J. G. Ballard 1962-es The Garden of Time című novellája inspirált. Dióhéjban a novella egy grófi pár saját világáról szól, aminek helyszíne a villájuk, s annak kristályvirágos kertje. Ebből kellett (volna) kihozni valamit. A sztárok bár gumicsizmát és gyomláló kesztyűt nem vettek fel, igyekeztek belehelyezkedni a természetközeli hangulatba és stylistjaik segítségével a maguk módján feldolgozni az idei, virágoskert-fókuszú tematikát. Nézzük, hogy ment nekik.
Mivel Rihanna idén influenzás volt, és Blake Lively sem tette tiszteletét, a Met harmadik számú királynőjével kezdem, aki nyilvánvalóan Zendaya. Az ő paparazzi képeit láttam is meg először, és az igazat megvallva, első benyomásra kissé bizarr látványt nyújtott. Az erős, már-már teátrális, viktoriánus korokat idéző sminktől kezdve a túlméretezett, műanyag hatású bogyós gyümölcsökig és karácsonyi ajándékokhoz dezignált szalagokon és anyagokon át, mindezek mellett és ellenére, Zendaya fenomenális volt. Maga volt a művészet, sosem láttam még ennyire átszellemülni és testben, mimikában átadni magát egy karakternek (már a vörösszönyegen, Rue-t nem bántjuk, főleg most, hogy végre jól van). Nem, ez a ruha személy szerint nekem most nem jött be, de ő, és stylistja, Law Roach így is bőven lehozta a bulit.
Annál is inkább, hogy egy második outfittet is előkapott a tárból az este vége felé. Egy éjfekete, 1996-os (a művésznő születési éve) Givenchy estélyiben lépett elő, amit egy igencsak különleges fejdísszel dobott fel, egy méretes virágcsokor formájában, Philip Treacy tervezésében. Ezektől a túlzásba esésektől én rosszul szoktam lenni, de mint mindig mindent, Zendaya ezt is zseniálisan tudta viselni, elhittem, hogy szép, nem normális, de szép.
Kim Kardashian és a Kardashian klán jelenség sok cikket megér, meg is írják sokan, talán mi is egyszer, mikor gyomrunk lesz hozzá, de erről majd akkor, máskor. Kim K. minden évben mindent bevet, hogy ő legyen a legtökéletesebb, legegyedibb a szőnyegen, szerintem ezt talán a 2019-es “vizes ruhával” közelítette meg. A mostani koncepció véleményem szerint nem sikerült különösebben emlékezetesre, vagy ha mégis, nem pozitív okokból. A ruha minimálisan követi a dresscode-t, persze bele lehet magyarázni fűt-fát, most pont szó szerint. A darázsderekat amennyire azt fizikailag lehetséges kiemelő ruha arra szuper, hogy most nagyon értékeljem a rajtam lévő pizsi nadrágot és a levegőt, amit ki-be tudok venni lazán. Az extra faktor pedig egy rövidke szürke, bolyhos kardigán lett volna, amit a csillogó John Galliano tervezte ruha felett, szigorúan az erőltetetten előrenyomott kulcscsontokat megmutatva, vállára dobott játszi természetességgel. A készülődős videójában Kim elmondta, hogy a kardigánt a nevezetes kerti hűvösben kapja magára, így kerül témába a dressz-pulcsi kombó. Ez nekem egy nagy nem, bocsi Kim.
Ha már Kim, akkor maradjunk kicsit még a Kardashian-Jenner família többi tagjánál. Kylie outfittjét nem taglalnám, nagyon elegáns volt, viszont olyannyira nem tűnt ki, és nem követte a témát, hogy nem részletezem. Nővére, Kendall ruhája is jobban járna, ha ennyiben maradnánk, de sajnos nekem csalódás volt, és ezt már érdemes kifejteni. Tavaly ő volt az egyik kedvencem, idén ezt nemhogy megugrani nem sikerült, de egyszerűen nem értettem. A tematikát, a kertet, a természetet ebben is csak nyomokban, de inkább abban sem láttam. Az alakja, szépsége nem megkérdőjelezhető, női szemmel is jócskán esztétikus, ami most megmenthette volna a helyzetet, de most ez sem volt elég. Az a furcsa, hogy ha végignézem fentről lefelé, elméletileg működnie kellene, nem egy csúnya ruha, Givenchy archív, nem akármi, kiemel itt-ott, a haj esetében is értem, hogy a novella grófnőjét szeretné előidézni, de ebben nekem Kendall elveszett, a ruhában is és a ruhával a tömegben is.
Még mielőtt elveszne a remény, itt egy fényes tünemény, hogy kivezessen a sötét, feledhető ruhák erdejéből, Jennifer Lopez személyében. Régen nagyon szimpatizáltam, mostanság nem annyira, a boldog házasélet nem mindenkinek áll jól, de mintha újra a régi Jen-t láttam volna, a nőt, akinek a világon a legjobban áll csillogás, és a homokóra alkatra tervezett estélyi, és arany színekben pompázó smink és feltűnő, elképzelhetetlen vagyonokat érő nyakék. A novellában leírt kristályokat, szobrokat juttatta eszünkbe, és közben büszkén képviselt mindent, amiről Hollywood szól: vörös szőnyeg, pompa, póz, elérhetetlenség, sok külsőség pakolva egy tartalommal teli, vagy anélküli emberre, mi meg nézzük és valahol nagyon, valahol meg egyáltalán nem irigyeljük. Megkockáztatom, nem, kijelentem, hogy szerintem a legszebb idén ő volt.
Ezen a ponton illik megemlíteni egy férfi vendéget is. Tudtuk mindvégig, hogy ki lesz az, de értsd meg, nehéz a leglegebb ideálodról írni, főleg, ha mást ölelget. Damiano David újdonsült barátnője, Dove Cameron oldalán debütált a Met-en, ahol nagy örömünkre bajuszát is debütáltatta a nagyérdemű előtt. Hozta a macho olasz energiákat, öltözékének meglehetősen kevés köze volt a témához, ellentétben Dove ruhájával, ami egy kisebb virágoskertet képezett le. Aranyosak voltak, szerelmesek és rohadjanak meg.
Lana Del Rey-ről is nehéz írnom, mert még nagyon friss a Coachellás performanszairól beégett tökéletes képem róla, és nem szeretném ezzel a mostanival bemocskolni. Ez a ruhaköltemény számomra szegény Lanát madárijesztővé varázsolta, ami nem hittem volna, hogy lehetséges.
A tematikát hűen követi a Alexander McQueen Seán McGirr kreáció, de talán túlságosan is. A ruha alja nekem nagyon unalmas, fent az ágak, az egész pedig leborítva egy szúnyoghálóra emlékeztető fátyollal a nagyon vicces és az értékelhetetlenül rossz kategóriák ötvözete. Coachellán viszont bombázó volt, kit érdekel a Met.
Camila Cabellot is meg kell említeni, mert fénykorát éli a csaj. Nem feltétlenül a Met-es megjelenése okán, de külső szemmel nagyon úgy tűnik, hogy élete teljében, szingli időszaka magaslatán van, ami a zenéjében, és külsőben is megmutatkozik.
Mint minden rendes összetört szívű lány, megfestette a haját platina szőkére, ami szerintem istenien áll neki, és elkezdett karakteresebben, tudatosabban öltözködni is, ami szintén javára vált. Nem biztos, hogy utóbbit tükrözi a döntés, hogy a vörös szőnyegre retikül gyanánt egy jégtéglát vitt magával a Ludovic de Saint Sernin ruhája mellé. Kreatívnak kreatív, a kivitelezés viszont hagy némi kivetnivalót maga után, azt követően, hogy a jégtáska lánca még a szőnyegre lépés előtt leolvadt. Amúgy Nicole Kidman elég feltűnően szenvedett a benti hőségben, kölcsön adhatta volna egy lejegelésnyire a kiegészítőjét Camila.
Pheobe Dynevor tündérien festett a Victoria Beckham estélyiben, púderrózsaszín szinte áttetsző álomruhája tökéletesen passzolt a babaarcához és törékenységéhez.
Ugyanezt tudom elmondani Ariana Granderól, akihez szintén nagyon talált a dresscode, teljesen belesimult a tündérkert vibeokba. Azon gondolkodtam, hogy őket kettőjüket, a babaarcú, porcelán bőrű, tökéletes nőket egyszer megnézném valami sötét, fekete göncben, erős sminkben, gonoszan, csúnyán, szerintem akkor is gyönyörűek lennének, csak máshogyan. És szeretjük a máshogyant.
Számomra legközelebb az impozánsághoz, az extravagánsághoz Tyla homok-hatású ruhakölteménye állt, de nekem ebből is hiányzott a wow faktor, még úgy is, hogy a kiegészítője egy valódinak tűnő homokóra volt. A Balmain csapata Oliver Roustinggel az élen nagyot akart dobbantani. Az alkotás folyamata engem is érdekelne, hiszen izgalmas lehet homokvár helyett designer estélyi ruhát alkotni, viszont ezt a poént már lelőtte nemrég Bella Hadid helyben spriccolt habruhája. Tayla mindezektől függetlenül lélegzetelállítóan meseszép volt, de melegítőben is valószínűleg szinte ilyen elbűvölő. Tudom, nem igazság.
A végére tartogattam az idei favoritom. Azt, aki nekem elhozta a kertet, virágokat, a természetet. Elhozta a karaktert, a beleélést, de belecsempészte saját magát is a ruhába és a szőnyegen a pózokba. Aki akkor is elnyerte volna idén a szívem, ha nyaktól lefelé egy zsákot vett volna magára, annyira csodásan állt a haja, a sminkje, és sugárzott az őszinte mosolya. Ő pedig nem más, mint Gigi Hadid. Sosem voltam nagy rajongója, de most megfogott, és ő is maradt meg a legtovább az emlékezetemben, miután végig szemezgettem egyenként a Met 2024-es felhozatalát. Thom Browne által megálmodott ruhája habos-babos, hímzett virágos, ejtett vállú igazi hercegnős ruha, ami Gigi nélkül nem biztos, hogy tetszene, vagy egyáltalán felkeltené az érdeklődésem, de ő a glamourral, a bájával és a magánéletéből is származtatható boldogságával megtölti élettel és értelemmel.
Idén nem robbant fel a Met múzeum, nem gyúlt fel senki, nem is esett hasra, nem történt semmi hallatlan botrány, béke volt és fegyelem. Ugyan nem láttam impozáns megjelenést egyet sem, de voltak feltűnőbb, egyedi, izgalmas megoldások a témára, ami pont kielégítő volt a divatrajongó énemnek. Hiányzott Rihanna és Blake, de Lady Gaga és Jared Lato is, neki legalább a feje, na. Fontos azt is megemlíteni, hogy a sztárok parádézása, a különböző alkotások mögött tehetséges designerek, stylistok, aranykezű csapatok hónapokig tartó fáradhatatlan munkája áll, ők mind egy nagy pihenést és tőletek, a világtól sok figyelmet érdemelnek, úgyhogy ajánlom a neveiket megjegyezni és munkáikat követni. Anna Wintour elégedett lehet, az A listás elit celebek pedig ,,nem okoztak csalódást, szépelegtek, enyelegtek, celebeskedtek, megmutattak, kitettek, pózoltak és ezzel lejárt a 2024-es Met-gála. Én meg megint egy évet kell várjak, amíg új rucikat kommentálhatok. Met 2025, gyere rám!
Kiemelt kép: Jamie Mccarthy